Ik kan er niet omheen. Het kan geen toeval zijn. Het onderwerp kwam veelvuldig aan bod. Bij mezelf en in de gesprekken die ik heb gevoerd de afgelopen paar weken.
Zichtbaarheid
Zó belangrijk. En tegelijkertijd voor velen zo lastig… Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkzaam bent: als anderen niet weten wie je bent en waar je voor gaat en staat dan weten ze je gewoonweg niet te vinden. Dit geldt overigens ook voor andere aspecten in je leven, in relaties en vriendschappen: uitspreken en uitdragen wat je belangrijk vindt en wat jou energie geeft helpt je die persoon of datgene ook aan te trekken.
Het is als een magneet. En realiseer je daarbij dat een magneet ook afstoot …
En dat is precies het spannende aan zichtbaarheid: niet iedereen zit op jou of jouw boodschap te wachten. Dat is gewoonweg een feit.
Ik geef je vier tips die je helpen bij je zichtbaarheid
Handig als je een andere baan wilt, klanten wilt aantrekken, startend ondernemer bent of als je om heel veel andere goede redenen het belang inziet van zichtbaarheid!
1. Wees jezelf
Zodra je een rol aanneemt is dat voelbaar. Jezelf verstoppen achter een masker kost bovendien energie. Leef jouw waarden. Accepteer wie je werkelijk bent. Dat vraagt om zelfkennis. Je eigen uniekheid omarmen (met de schaduwzijde die daarbij hoort). Jezelf laten zien maakt dat anderen je kunnen zien en waarderen. Jezelf zijn en dat uitdragen gaat over meer dan je kennis en ervaring. Ik noem dat ook wel: het totaalpakket JIJ!
2. Reken af met je critical inner voice
Negatieve gedachten die je klein houden. Beren op de weg zien. Belemmeringen héél groot maken en daardoor niet in beweging komen. Bedenk je waar je zou staan als je zou luisteren naar je interne criticus….juist: thuis op de bank onder een dekentje. Je moet door weerstand heen om te kunnen groeien, zowel persoonlijk als zakelijk. Hoe dat zit met die interne criticus, waar die vandaan komt en hoe je die de mond snoert? Bekijk dit filmpje (5:41).
3. Durf te kiezen
“Zolang ik meerdere opties openhoud is de kans van slagen groter” is een veelgehoorde overtuiging. Zowel richting de klant die je wilt aantrekken als bij het vinden van een nieuwe baan. Niks is minder waar, durf ik te beweren. Hoe specifieker jij bent in jouw expertise en wat jij toe te voegen hebt hoe eerder de juiste mensen zich aangesproken voelen. Je spreekt hun taal immers, zij herkennen zich in jouw verhaal, jij bent de expert.
4. Van WHAT naar WHY
In het verlengde van het voorgaande punt: “people dont’t buy WHAT you do, people buy WHY you do it” (Simon Sinek). Jouw verhaal, jouw drive, jouw beweegredenen: dat zorgt voor energie. Dan gebeurt er iets. Deel jouw verhaal, waarbij je ogen gaan sprankelen en de ander niets anders kan doen dan geboeid luisteren.
Zichtbaarheid gaat niet alleen over zichtbaar zijn op social media. Het gaat ook over zichtbaar zijn in je directe omgeving, in netwerken, je website, je branding, via print. En dit is een doorlopend proces en het zorgt onlosmakelijk voor groei.
Zichtbaar zijn voor je potentiële klant, opdrachtgever of werkgever maakt dat ze aan jou denken op het moment dat ze jou nodig hebben.
Dit wetende, is het daardoor minder spannend? Nee niet persé, sorry! En ik spreek uit ervaring: Zelf heb ik afgelopen periode meerdere spannende momenten beleefd die alles te maken hebben met zichtbaarheid.
Het hielp me om mezelf toe te staan om “leerling te zijn” toen ik mijn eerste webinar verzorgde. Het bracht me rust om echt even stil te staan bij de kracht van kwetsbaarheidtoen mijn podcast online stond. En nu achteraf kan ik met een brede glimlach op mijn gezicht terugblikken op deze momenten en ben ik trots op het eindresultaat!
Natuurlijk kan ik nu niet anders dan je uitnodigen om naar de podcast te luisteren
Ik ben benieuwd naar je reactie waarbij ik me realiseer dat het werkt als een magneet…. en die heeft 2 polen.